Hallå där, Skolverket!

Skolmatsakademins verksamhetsledare Gunilla Martinsson fick tillfälle att samtala med Skolverkets Anders Duvkär, enhetschef för ledning och professionsutveckling och tog chansen att ställa några frågor. 

  • Hur ser ni på måltiden som en faktor för elevers måluppfyllelse?

Måltiden är en viktig faktor för elevens möjlighet att tillgodogöra sig utbildningen. Den kan bidra till måluppfyllelse genom att bidra till elevens välmående på alla sätt och vis. Den näringsriktiga måltiden är en förutsättning för elevens fysiska hälsa. Om den sociala måltidmiljön är god och trivsam bidrar det till elevens psykiska hälsa. Hälsa och lärande eller om man så vill, lärande och hälsa har ett dubbelriktat samband skulle man kunna säga. Förutom en lugn och bra miljö för eleven då hen äter skollunchen är det viktigt med den sociala aspekten för eleven, att eleven äter i en trygg miljö med sina kompisar. Viktigt att hålla koll på den sociala aspekten bland skolans vuxna i personalen. Ingen ska behöva äta ensam.

  • Hur ska ni från Skolverket påverka att måltiderna integreras som en del undervisningen i större utsträckning i framtiden?

Måltiderna är en del av utbildningen.  Om lärare uppfattar måltiden som en intressant källa till kunskap som eleverna skulle kunna få utforska och koppla till olika ämnens undervisningsinnehåll så fungerar det utmärkt att göra det, redan idag. Måltiden är dock inte ämne och har ingen timplan som varje skolämne har. Viktigt också hur rektor tänker om måltiden vad gäller organisation, dvs särskilt beakta måltidens betydelse vid schemaläggningen.

  • Hur kan ni möjliggöra en utvidgad samverkan mellan olika yrkeskategorier i skolan?

Det finns mycket goda möjligheter till detta. ”It takes two to tango” brukar man säga och med det sagt bygger det på samverkan mellan förvaltningar hos den kommunala huvudmannen och motsvarande instanser hos de enskilda huvudmännen. Det finns inga lagliga hinder som sätter käppar i hjulen.  Återigen handlar det om att inspireras av de huvudmän och skolor som har lyckats med detta och synliggöra deras arbete.

Vi tackar Anders för hans tid och fortsätter jobba för skolmåltidens självklara plats i undervisningen!