Inspirationsdag i måltidspedagogik
”Tron på det kompetenta barnet” fick vara ledorden när Skolmatsakademins medlemmar samlades för en praktisk utbildning i måltidspedagogik.
Kamilla Ehrengrip på Fridaskolan, Kallebäck, tog emot oss en grå oktoberdag och lotsade oss igenom en dag i måltidspedagogikens tecken. Förmiddagen bjöd på inspirerande teori om att hjälpa barn på traven att ta aktiva val och skapa smaknyfikenhet. Grunden i detta arbete byggs på viktiga styrdokument som folkhälsomålen, läroplanen, riktlinjer för förskola och skola samt Agenda 2030. Härigenom blir måltidspedagogiken en kraftfull metod för att skapa hållbara, hälsosamma och medvetna matvanor hos barnen.
Förmiddagen innehöll även flera intressanta diskussioner. Ett återkommande problem för många i köksverksamheten när man vill jobba med läroplanen är att det är svårt att kroka arm med kollegor i den pedagogiska verksamheten. Kamilla tipsar om att då göra en tankekullerbytta: ”Är det bara jag som är engagerad? Så bra att det faktiskt finns EN, vilken tur att jag finns för dem!” eller ”Det är bara en av tio pedagoger som kan tänka sig samarbeta. WOW, det finns EN som vill hitta på något gemensamt!”. Trots det, så kan pedagogernas viktiga roll i arbetet inte nog understrykas när det kommer till integrerade måltider. Hur god maten än är, så kommer man inte undan att en förebild i en pedagog som pratar gott om maten och i skolrestaurangen visar vägen så är arbetet i köket ogjort. Samtidigt är det viktigt att tillåta att allas preferenser är olika, man måste inte gilla allt.
Efter en god lunch var det dags för det praktiska. Allt från sapere, matkonst och kluringar till månadens grönsakbrev och experiment som russinhissen, kanel på fingret och färgad mjölk med tillbehör för att visa hur synen kan spela smaken ett spratt. Mycket tankeverksamhet, funderingar och skratt bjöds det på hela dagen, och självklart något av det viktigaste – erfarenhetsutbyten.
Till sist några av Kamillas medskick:
- Ta TID på APT att tillsammans skapa material och planera, delge varandra. Glo och sno, vi kan inte uppfinna hjulet varje gång!
- Vänta inte på att bli inkluderad i skolans verksamhet – se till att bli inkluderad och en självklar del av skolans arbete!
- Bordspratare – återanvänd och rotera med jämna mellanrum för att ständigt hålla samtalet om mat levande.
Dagen bjöd deltagarna på inspiration och värdefulla verktyg för att fortsätta arbeta för en måltidspedagogik som både stöttar och stärker våra barn att göra aktiva och hälsosamma val.






