Mot en inkluderande skolmåltid. Strategier för att ge likvärdiga förutsättningar av Sara Frödén och Charlotta Pettersson, Örebro Universitet
”Syftet med denna studie är att undersöka hur skolmåltiden kan organiseras på olika sätt för att bli mer inkluderande för alla elever. Studien bygger på data från ett treårigt forskningsprojekt där skol- och kökspersonal i tre skolor har intervjuats två gånger om sina erfarenheter av skolmåltidssituationen för att identifiera aktuella utmaningar och önskvärda förbättringar. Trots liknande problem med logistiken och den fysiska och psykosociala miljön i matsalen väljer skolorna olika strategier för att ge eleverna lika möjligheter. Strategierna bestod av en mängd gemensamma och individuella lösningar riktade till alla elever eller specifika grupper av elever, ofta med funktionsnedsättning. Rumsliga, sociala och didaktiska aspekter av inkludering och olika förståelser av inkludering återspeglades i skolornas organisation av skolmåltiden.”
Skolans gröna matlandskap av Sara Frödén, Örebro Universitet
”Med utgångspunkt i skolan som matlandskap syftar denna studie till att undersöka elevers uppfattningar om och upplevelser av den vegetariska skolmaten för att få en djupare förståelse för barns matval och hur det kan förändras. Tjugotre semi-strukturerade gruppintervjuer med 76 elever i tre skolor har analyserats. Resultatet visar att elevernas huvudsakliga skäl till att välja eller välja bort vegetarisk mat skiljde sig från vuxnas. Motståndet mot vegetarisk skolmat baserades inte på fördomar mot vegetarism, utan olika smak- och igenkänningsfaktorer. Istället för hälsomässiga och miljömässiga anledningar, så lyfte eleverna fram olika djuretiska skäl till att äta vegetarisk kost. Elevernas uppfattningar speglade hemmets normer och värderingar kring mat och ätande, snarare än deras kön. Slutligen diskuteras pedagogiska implikationer av resultatet.”