“It’s not really about the food, it’s about everything else”: Pupil, teacher and head teacher experiences of school lunch in Sweden av
Linda Berggren, Umeå Universitet
”Skollunchen associeras ofta med mat, näring och hälsa, medan matens och måltidssituationens sociala, fysiska, pedagogiska och kulturella betydelse ofta hamnar i skymundan. Sverige är ett av få länder i världen som erbjuder skattefinansierad skollunch till alla elever i grundskolan. De nationella riktlinjerna ger ett helhetsperspektiv på en bra skollunch (miljösmart, god, säker, näringsriktig, integrerad och trivsam). Skollunchen utgör en viktig del av samhällets insatser för en god folkhälsa, där en pedagogisk ansats uppmuntras. I den här avhandlingen ges en inblick i hur elever, lärare och rektorer på ett antal svenska grundskolor uppfattar och upplever skollunchen, samt hur elever i Sverige, Norge, Finland och Island förstår skollunch i relation till hälsa. Dessa skolaktörers uppfattningar och upplevelser sätts i relation till normer och värderingar i samhället till såväl nationell och lokal skolmåltidspolicy och praktik. Hänsyn tas till sociala, fysiska och pedagogiska aspekter. Avhandlingen bidrar med kunskap om vilka förutsättningar som finns för skollunchen utifrån ett helhetsperspektiv.”