Vårens nätverksträff bjöd på ett fullspäckat program med viktiga framtidsblickar, regionala strategier och konkreta verktyg för skolmåltiden, samtidigt som vi firade att Skolmatsakademin fyller 20 år.
Skolmatsakademins medlemmar samlades i slutet av maj för en inspirerande nätverksträff i Göteborg. Eftersom 2026 är vårt stora jubileumsår präglades stämningen av framtidstro och stolthet över den samlande kraft akademin utgör för skolmatsfrågorna i Västra Götaland. Här är en tillbakablick på dagens inspirerande talare och programpunkter:
Elin Sandström, Livsmedelsverket – Vad är på gång?
Dagen inleddes med en spännande inblick i vad som händer på nationell nivå. Elin lyfte bland annat en kommande Rektorsskrift, en riktad och förkortad version av de nya nationella riktlinjerna för skolmåltiden, nischad direkt till skolrektorer. För extra tyngd vill man få med sig Skolverket i arbetet. Vi uppmanades att hålla utkik på måltidsbloggen.se för mer information om publicering.
Linnéa Qvirist, Regionutvecklare – Den uppdaterade Regionala livsmedelsstrategin 2.0
Linnéa gav oss en statusuppdatering kring den uppdaterade regionala livsmedelsstrategin, som snart är redo att rullas ut och förväntas klubbas igenom inom kort. Extra stolta blev vi över att Skolmatsakademins arbetsmetod för samverkan mellan regional och kommunal lyfts fram som ett gott exempel i den Nationella livsmedelsstrategin 2.0.
Förmiddagen fortsatte sedan med en workshop och erfarenhetsutbyte kring hur vi praktiskt implementerar den regionala livsmedelsstrategin 2.0 utifrån frågeställningar från Livsmedelsverket. Alla kloka insikter och lärdomar från diskussionerna kommer att sammanställas och skickas vidare till Livsmedelsverket.
Angelica Zetterström & Rebecca Kantola, Elevhälsodata Väst – Enkäter som verktyg
Vi fick besök av Angelica och Rebecca som berättade om sitt arbete med enkäter för elevhälsodatabasen inom GITS (gemensam information- och tjänstesamordning i Västra Götaland). Genom denna regiongemensamma databas kan man jämföra data på aggregerad nivå för att göra riktade insatser för barn och unga. De presenterade tankeväckande statistik om hur barns frukost- och skollunchvanor ser ut idag.
Elin Backlund, RISE – Cirkulär mat i praktiken
Sista passet före lunch var en högaktuell pitch från RISE. Med 1,7 miljoner skolmåltider som serveras dagligen i Sverige finns en enorm potential i att ta tillvara på livsmedelskedjans sidoströmmar, som bortsållade grönsaker eller vassle, och omvandla dem till näringsrika produkter. Här lyfts skolkocken som spelar en nyckelroll!
OBS! Verksamheter sökes: Projektet vill skapa ett cirkulärt regionalt forum och en testbädd i Västra Götaland. Vill ditt kök vara med? Gå in på RISE hemsida och anmäl intresse för ”Cirkulär mat i praktiken”.
Gunilla Martinsson & Julia Arnborger, Skolmatsakademin – 20-årsjubileum!
Efter lunch tog Skolmatsakademins egna Gunilla och Julia över scenen för att blicka bakåt och framåt i jubileumsåret. Vi fick se vad som publicerats under de första fem månaderna och vad som ska levereras innan terminsavslut. Två viktiga datum att skriva upp i kalendern redan nu är 10:e september (beredskapsdag på RISE anläggning) och 10:e november (den stora finalen av jubileumsåret!).
Livsmedelsverket med inslag av Gunilla Martinsson – Trivsamma måltider via länk
Under eftermiddagen kopplade vi upp oss digitalt mot Livsmedelsverkets nationella webbinarium om trivsamma skolmåltider. Extra roligt var det att Gunilla gästade webbinariet live och delade med sig av sina erfarenheter kring att söka folkhälsomedel för att till exempel utveckla den fysiska måltidsmiljön ute i verksamheterna.
Gemensam Workshop – Politik på tallriken
Eftersom det är valår avslutades dagen med en engagerad workshop under temat ”Vi vässar argumenten i valrörelsen / Politik på tallriken”. Skolmåltiden har blivit en viktig politisk fråga, och runt borden diskuterade vi vår roll i valrörelsen och hur vi tillsammans med andra aktörer fortsätter att ta ställning för skolmåltidens betydelse.
Tack för dagen!
Som Gunilla fint sammanfattade dagen innan hemgång: det är verkligen inte svårt att få igång snack och givande diskussioner i det här goa gänget! Stort tack till alla er medlemmar för ert fantastiska engagemang och deltagande på vårens nätverksträff.